Ha márkáról beszélünk, a legtöbbeknek bizonyára a név és a hozzá tartozó egyedi embléma jut eszébe. Pedig a jó brand nemcsak egy jól csengő elnevezésből és jól kialakított logóból áll, hanem azokból az értékekből, amelyeket a márka képvisel. Az ügyes tervezés, a célzott kommunikáció és a folyamatos fejlesztés mind hozzájárulnak egy erős és egységes brandkép kialakításához. Az együttműködésünk során ügynökségünk és a Solfegs Solar között olyan dinamikus és inspiráló kapcsolat alakult ki, amely egy teljesen új márka megszületését tette lehetővé. Esettanulmányunk bemutatja azt az utat, amelyet a márka tervezésének és megalkotásának folyamán bejártunk a kezdetektől a végleges arculat és online jelenlét kialakításáig. Az eset bemutatása során kiemelt figyelmet szentelünk a branding két alappillérére: a vizuális megjelenésre és a tartalmi oldalra, ami meghatározta a Solfegs Solar küldetését, szellemiségét és legfontosabb értékeit.
A Solfegs Solar egy olyan vállalkozás, amelynek megteremtése a vezető régen dédelgetett terveiből és személyes elképzeléseiből táplálkozott. A megrendelést egy több mint 20 éve piacon lévő cégtől, a Cívislift Kft-től kaptunk, ami kifejezetten felvonó telepítéssel, karbantartással és üzemeltetéssel foglalkozik. A cég csapatában olyan tapasztalt szakemberek és szakértők dolgoznak, akikkel a két évtized alatt nagy sikereket ért el a vállalkozás. Mivel Magyarországon ez egy szűk iparág, így a Cívislift komoly ügyfélkört és árbevételt tudott felépíteni az elmúlt két évtizedben.
A Cívislisft néhány éve került be a CMS Technology Zrt ernyője alá, ahol a felvonók mellett már más üzletágakkal is foglalkoztak, köztük a lakossági napelemtelepítéssel. A hazai piacot felvirágoztató napelemes támogatás hatására 2020 és 2022 októbere között a CMS Technology-n belül is fellendült a szolár üzletág, ami jelentős bevételt és eredményeket hozott a cégnek. Ebben az időben a CMS szakemberei alvállalkozóként kamatoztatták műszaki szakértelmüket, amivel közel 100 sikeres napelemes kivitelezést végeztek el országszerte. Az így szerzett tapasztalat, az iparág rendhagyó lendülete és a megújuló energia megoldások elterjedése volt az, aminek hatására a CMS Technology vezetőjében körvonalazódni kezdett egy kizárólag a napelemes szolgáltatások köré épülő új vállalkozás, amit szakértő csapattal és profi brandinggel szeretett volna megkülönböztetni a hazai piacon.
2022 októberében egy új kormányrendelet hatására a magyar napelemes piac pár hét alatt bezuhant. Ebben az időben a hazai piacra jutó többezer megrendelésből szinte egyik napról a másikra zéró lett, ami többszáz napelemes vállalkozást lehetetlenített el. Az ezt követő hónapokban a CMS technology ismét a felvonó üzletágra helyezte a legfőbb hangsúlyt, azonban a vezetőt továbbra is foglalkoztatta, hogy a szolár iparágban szerzett szakértelmet és tapasztalatot miként lehetne továbbvinni a piaci nehézségek ellenére. Végül 2023 tavaszán megszületett benne a végső elhatározás, hogy kiemeli a CMS-ből a szolár üzletágat és egy önálló napelemes céget alapít. És bár ebben az időben a piacon látszólag semmi nem kedvezett ennek a lépésnek, a folyamat elindult, így 2023 májusában ügynökségünk megbízást kapott egy új brand megalkotására, valamint a kommunikációs eszköztárának és online jelenlétének kialakítására.
Egy marketing ügynökség számára egy új brand megalkotása mindig egy rendkívül inspiráló feladat, amelynek az egyik legizgalmasabb része, mikor a közös ötletelések során körvonalazódni kezd a márka, ami nevet, megjelenést, végül saját identitást kap. Egy ilyen end-to-end projekt azonban nagyfokú precizitást és hatékony projektmenedzsmentet igényel, hiszen az ügynökségnek ilyenkor kézben kell tartania a több szálon futó feladatokat, ahol a grafikus, szövegíró, webfejlesztő és social media manager munkáját kell összehangolni és közös mederbe terelni, különös tekintettel a részfeladatokra és határidőkre.
A Solfegs Solar esetében a megbízást követően viszonylag szűk határidő állt a rendelkezésünkre, hogy megalkossuk a márkát és kialakítsuk a kommunikációs eszköztárat. Azonban a vezető lényegretörő és rugalmas hozzáállása, valamint az ügynökségünk kreatív és proaktív szemlélete lehetővé tette a hatékony és gyors munkát, aminek köszönhetően 6 héten belül megalkottuk a márkát, továbbá a hozzá tartozó weboldalt, social média oldalakat és más kommunikációs csatornákat is.
Ahogy a cikkünk elején is írtuk, a márka egyénisége szempontjából az egyik legfontosabb a név és a hozzá tartozó vizuális megjelenés, hiszen ezek lesznek azok, amivel a fogyasztók először találkoznak és később ez alapján tudják majd beazonosítani. A névválasztás esetében mindig fontos, hogy a választott név: megkülönböztethető legyen a piacon, azonosulni tudjon vele a vállalkozás és működjön az adott nyelvterületen. Emellett a név meghatározása előtt fontos volt megvizsgálnunk a belföldi és külföldi versenytársak neveit, hogy elkerüljük a névbeni egyezést vagy hasonlóságot. A Solfegs Solar nevet több lehetőség közül választottuk, amit végül az egyediség és az előnyös hangzás tett befutóvá.
A név alapötletét az ügyfél hozta, ami a márka gyökereiből táplálkozik. A Solfegs egy mozaikszó, ami a szolár, felvonó, fejlesztés, gyártás, szerelés szavakból állt össze.
Azonban, mivel ez önmagában még nem eredményez azonnali asszociációt a napelemre, így a javaslatunkra a névbe bekerült a Solar szó is, amivel a márka egy jól csengő és könnyen megjegyezhető alliteráló nevet kapott, ami nem utolsó sorban két ízben is magában hordozza a SOL kifejezést, ami spanyolul szó szerint napot jelent, de magyar nyelvterületen is könnyen asszociációt eredményez a napsütéssel és a nappal.
A munkát, mint minden branding megbízásunk esetében itt is egy hosszabb megbeszéléssel kezdtük, melynek során megismertük a vezető elképzeléseit a márkáról, beszélgettünk a célokról és végigvettük a legfontosabb szempontokat. Ennek módszertana egyrészt a mélyinterjú volt, valamint egy külön a brandingre kifejlesztett speciális kérdőív, amin az eldöntendő kérdések mellett különböző skálákon határozhatók meg a márkaértékekkel kapcsolatos elképzelések.
A márka legfőbb értékeit és a kulcsüzeneteket ezekből a forrásokból bontottuk ki és építettük fel. A márka személyisége modern, megbízható és komoly, legfőbb célja az értékteremtés és a fenntartható energia megoldások elterjesztése. A cégvezető a Solfegs Solar legfontosabb értékeiként a stabil szakmai hátteret, valamint a munkatársak évtizedes szakértelmét és tapasztalatát jelölte meg. Ezekből a márka jegyekből bontakozott ki végül a Solfegs Solar két szlogenje is : “Naprakészen a megújuló energiában”, valamint “A Nap nem küld villanyszámlát!”. Míg előbbi sűrűbben használt a B2B kommunikációban, utóbbi inkább a B2C, azaz lakossági felhasználók felé irányuló kommunikációban használatos.
A logó megtervezése egy kulcsfontosságú lépés volt a Solfegs Solar márkaépítésben. A logó a vállalat arculatának elsődleges vizuális megjelenése, amely azonnal azonosítja és megkülönbözteti a márkát a versenytársaktól. A logó emellett egy olyan kulcsfontosságú elem, amely összefoglalja a vállalat személyiségét, értékeit és küldetését, és azokat vizuálisan kifejezi a fogyasztók felé. A logó, valamint a hozzá tartozó színek és formák konzisztens használata hozzájárulnak az egységes arculat kialakításához, ami segít megalapozni a márka hitelességét és hozzájárul a hosszú távú piaci sikeréhez.
A Solfegs Solar logóra több változatot is készítettünk. A tervezés során célunk egy olyan embléma létrehozása volt, ami ötvözi a korszerűséget, szakértelmet és fenntarthatóságot. Ezt egy olyan modern és letisztult megjelenéssel, valamint színvilággal akartuk elérni, ami nemcsak önmagában, de a különböző online és offline felületeken is jól mutat és könnyen felismerhető kis méretben is (pl. mobiltelefonos nézetben). A színek meghatározásánál amellett, hogy törekedtünk arra, hogy magukban hordozzák a márka értékeit, az is fontos szempont volt számunkra, hogy a Solfegs Solar valamilyen módon kitűnjön a versenytársak közül. Így esett az ügyfél választása a zöld két árnyalatára, melyek a fenntarthatóság és “zöld energia” üzenetét erősítik. A logóban megjelenő kerek formáról egyrészt a napra, a forma ritmusos tördeltsége miatt pedig a napelem celláira asszociálhatunk, a benne megjelenő S alak pedig a márka nevére emlékeztet.
Mivel a hazai lakossági napelemes piac az együttműködésünk kezdetén gyakorlatilag a nullán stagnált, így a Solfegs Solar legfőbb célcsoportja a vállalati, azaz B2B piac lett. Azonban már a cég megalakulásának idején kilátásban voltak lakossági napelemes pályázatok, így mind a márkaértékek és kulcsüzenetek megalkotásánál, mind a kommunikációs csatornák kialakításánál fontos volt szem előtt tartanunk a B2C piac szempontjait is, hogy amennyiben újra felélénkül a lakossági piac, könnyen adaptálhassuk az új célcsoportot a kommunikációban.
A célcsoportok elérésére ezért több csatornát is kialakítottunk a Solfegs Solar számára. A cég kommunikációját a saját weboldal mellett a Facebook és a Linkedin közösségi média oldalakon is megvalósítottuk. A Linkedin a platform jellegéből adódóan a vállalkozás B2B kommunikációjának felülete lett, míg a cég Facebook kommunikációját inkább a B2C célcsoport igényei mentén alakítottuk ki. Azonban az fontos szempont volt számunkra, hogy a cég megjelenése minden platformon egységes legyen. Ezt az arculattal megegyező social media kreatívokkal, valamint a logó és a színvilág konzekvens használatával értük el.
A Solfegs Solar arculati elemeinek egységes és összehangolt alkalmazása elősegítette a vállalkozás hírnevének gyors és széleskörű elterjedését a célcsoportok körében. Ez a példa megerősíti, hogy a branding nemcsak esztétikai kérdés, hanem egy hosszú távú befektetés a cég sikerének érdekében. A hatékony márkaépítési stratégiák kidolgozása és végrehajtása iparágtól függetlenül minden cég számára elősegítik az üzleti fejlődést és tartós versenyképességet biztosítanak a dinamikusan változó piaci környezetben.